VVD'er Johan Remkes: Maximaal 100 km/u rijden op de snelweg (vanwege de stikstofcrisis)

Minder hard rijden op de snelweg. Met dat advies kwam de Groningse oud-minister Johan Remkes dit weekeinde om een einde te maken aan de stikstofcrisis. Moeten we terug naar 100 kilometer per uur? Het milieu is er zeker bij gebaat. En we zijn wellicht nog eerder thuis ook. Vijf vragen.

1. Wat is het probleem?

Veel natuurgebieden worden aangetast doordat er te veel stikstof wordt uitgestoten. Dat komt onder meer door de industrie, de landbouw en het verkeer. De Raad van State oordeelde eerder dit jaar dat Nederland de uitstoot flink moet verminderen. Daardoor liggen duizenden bouwprojecten stil. Het kabinet moet met een oplossing komen.

2. Hoe helpt langzamer rijden bij de stikstofcrisis?

Het scheelt een kwart minder uitstoot van stikstof als we van 130 naar 100 km/u gaan, berekent belangenvereniging Milieu Centraal. Hoe langzamer we rijden, hoe minder benzine we gebruiken en hoe minder uitstoot er is.

3. Wat scheelt het in reistijd?

Wie van Maastricht naar Den Helder continu 130 kilometer per uur rijdt, is 2 uur en 30 minuten onderweg. Met 100 kilometer per uur kom je uit op 3 uur. Dat is de theorie. In de praktijk is het in Nederland onmogelijk om zulke lange trajecten aan één stuk zo hard te rijden. Het tijdverlies zal voor de meeste automobilisten daarom hooguit enkele minuten zijn.

Sterker nog, mensen die dagelijks in de file staan, zijn mogelijk zelfs sneller op de plek van hun bestemming. Door een verlaging van de snelheid verbetert namelijk de doorstroming. Voor de beste doorstroming zou de snelheid volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee terug moeten naar 90 kilometer per uur. „Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden.”

4. En het verkeer wordt er wellicht ook veiliger van?

Het aantal dodelijke ongelukken zou weleens flink kunnen afnemen. Hoe harder je rijdt, hoe meer kans op een ernstig ongeval je hebt. „En dat werkt omgekeerd ook zo”, zegt directeur Peter van der Knaap van verkeersveiligheidsinstituut SWOV.

Een lagere snelheid betekent dus minder ongelukken en met minder zwaar letsel. Bovendien nemen de snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld vrachtwagens en personanauto's af, als we het advies van Johan Remkes volgen. Ook dat maakt het verkeer veiliger.

5. Zitten bestuurders wel te wachten op een lagere snelheid?

Dat is het grootste probleem, verwacht verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. De keerzijde van een lagere snelheid is dat veel automobilisten gefrustreerd achter het stuur zullen zitten.

Zeker op wegen waar niemand rijdt, zal het voor veel automobilisten een opgave worden om zich aan een lage limiet te houden. „Dat zag je nu al bij de A2 tussen Utrecht en Amsterdam”, zegt Tertoolen. „De 100 kilometer per uur past niet bij de vijfbaans-snelweg. Het gevaar bestaat dat mensen dan wat anders gaan doen in de auto, bijvoorbeeld spelen met hun telefoon. Daar is de verkeersveiligheid zeker niet bij gebaat.”