Een website, blogsite of toch een webshop? Lees hier wat het beste bij jou past

Aangeboden door: Shopify

Ben je van plan om online je diensten of producten aan te prijzen? Er zijn verschillende digitale vormen om daarin succesvol te zijn. Het is alleen nog even de vraag welke vorm voor jou het beste is.

Dat hangt onder meer af van het type bedrijf dat je hebt of wilt gaan starten. Of misschien wil je geen ondernemer zijn, maar op hobbymatige wijze digitaal een doelgroep bereiken. Hieronder maak je kennis met de verschillende digitale platformen en ontdek je wat het beste bij je past.

Website voor aanbieden diensten

Het is voor het aanbieden van diensten heel gebruikelijk om een website te hebben. Bijvoorbeeld met informatie over welke diensten je aanbiedt en wat jij voor bezoekers kan betekenen. Een website biedt onder meer de mogelijkheid om uitgebreide informatie te verstrekken. Bezoekers vinden het vaak prettig om ook de persoon achter het bedrijf of de website te zien. Een stukje ‘Over ons’ doet het daarom altijd goed. Verder is het belangrijk om je bezoekers op je website de weg te wijzen. Dat betekent dat het gemakkelijk moet zijn om te navigeren. Ook een call to action is van wezenlijk belang als je wilt dat bezoekers actie ondernemen. Bijvoorbeeld telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken. Of een knop aanbieden om online een offerte aan te vragen.

Webshop beginnen voor het verkopen van producten

Een webshop is natuurlijk een website, maar dan wel een die erop gericht is om producten te verkopen. Klanten hebben de mogelijkheid om producten in een winkelwagentje of winkelmandje leggen. Net als in een fysieke winkel heb je in een webshop een kassa om producten af te rekenen. Heb jij bijvoorbeeld een fysieke winkel en wil je de afzetmarkt vergroten? Dan start je een webshop om de omzet te vergroten. Het is ook mogelijk om zonder fysieke winkel een webshop te starten. Het platform Shopify is voor beide opties geschikt en zelfs ook te gebruiken zonder eigen voorraad van producten.

Redenen om een blog te beginnen

Heb je een hobby die je met de rest van de wereld wilt delen? Of heb je veel kennis over een bepaald onderwerp? Dat zijn prima redenen om een blog te beginnen en bezoekers terug te laten keren om je blogs te lezen. Er zijn veel bloggers op hobbymatige wijze gestart en die er nu geld aan verdienen door middel van sponsoring en advertenties. Overigens is een blog ook altijd een welkome aanvulling in een webshop of op een website. In een blog heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om nieuwswaardigheden op je website te verwerken. Voor een webshop biedt het de mogelijkheid om achtergrondinformatie te bieden over producten. Of om bijvoorbeeld tips te delen over het gebruik en toepassing van een product. Een blog is dan ook in allerlei situaties te gebruiken als platform om informatie te delen. Bovendien zijn blogs met nuttige informatie interessant om door bezoekers te laten delen op bijvoorbeeld social media. Of door het opnemen van een link naar een andere website. Dat doet de autoriteit van je website of webshop toenemen.