Samen aan het werk (2) | Marcel en Janine Porrenga uit Ter Apel

TER APEL Het is stilte voor de storm in Hotel Boschhuis, het kloppend hart van Ter Apel. Het hotel, het restaurant en het terras zijn vanwege de corona crisis nog gesloten, maar vanaf maandagmiddag 1 juni - Tweede Pinksterdag - vindt weer reuring plaats in het beeldbepalende pand nabij het klooster in het grensdorp.

"We staan te trappelen om weer te mogen beginnen", vertelt Janine Porrenga. Samen met Marcel is ze vanaf 2001 het gezicht van het bekende horecabedrijf en geleidelijk hebben ze het Boschhuis overgenomen. Sinds 2016 is het echtpaar officieel eigenaar.

Elke dag in touw

Zeven dagen per week zijn ze in touw. Janine verzorgt 's morgens bij het krieken van de dag het ontbijt voor de hotelgasten, Marcel mag iets langer slapen, want hij doet 's avonds laat de deur op slot. De rest van de dag is er veel te doen. Van de boekhouding tot het verwerken van de reserveringen, de inkoop, het personeelsbeleid en ga zo nog maar even een tijdje door. En tussendoor wordt ook het huishouden gerund, want de familie Porrenga woont 'bij de zaak'.

"Het is goed vol te houden hoor", benadrukken Janine en Marcel. "Het voelt namelijk nooit als werken."

Volle bak

Even terug naar zondag 15 maart. Tijdens de persconferentie in de namiddag deelt premier Mark Rutte mee, dat onder (veel) meer alle restaurants om zes uur de deuren moeten sluiten. "We stonden werkelijk perplex", blikt Marcel terug. "Het was volle bak in het restaurant, de meeste gasten zaten bij wijze van spreken nog aan de soep. We dachten: dit kan niet waar zijn! Waarom niet kiezen voor een tijdstip van bijvoorbeeld tien uur 's avonds? Wat maken die paar uur nu uit? We hebben wel na intern overleg besloten dat alle gasten niet meteen het restaurant hoefden te verlaten. Desgewenst heeft iedereen zijn maaltijd kunnen voltooien."

In de afgelopen weken zijn uiteenlopende klussen in en om het hotel uitgevoerd. Zo zijn bijvoorbeeld de acht hotelkamers aangepakt en ook het restaurant en eetcafé zijn 'corona proof' gemaakt.

"Vanwege de 1,5 meter afstand houden maatregel kunnen we nu twee keer 26 gasten ontvangen. Op het terras is plek voor zo'n tachtig gasten. Reserveren voor zowel het café als het restaurant is noodzakelijk tot het kabinet anders besluit voor de horeca. Je kunt niet zomaar naar binnenlopen. Alle gasten worden door een medewerker verwelkomd en persoonlijk naar de tafel begeleid. Ook zijn we verplicht om te informeren naar de gezondheid van de gasten. Verder hebben we uiteenlopende hygiëne maatregelen genomen. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van menukaarten die na gebruik worden weggegooid."

Steunbetuigingen

In de afgelopen tien weken zijn veel evenementen en feesten geschrapt in het Boschhuis. Van concerten tot bruiloften en nog veel meer. "We hebben heel wat steunbetuigingen ontvangen, veel inwoners leven mee en dat voelt goed hoor. Maar ook wij missen onze gasten enorm. We zijn zo blij dat we over enkele dagen weer van start kunnen. De eerste hotelkamers zijn al weer geboekt en de reserveringen voor het café en restaurant stromen binnen. De mensen willen gewoon weer gezellig uit."

Afhaalservice

Het was tijdens de zogeheten intelligente lockdown niet mogelijk om in het Boschhuis te eten, wel konden van woensdag tot en met zondag maaltijden worden afgehaald. "Daar zijn we op 1 mei mee begonnen en het loopt hartstikke goed. We gaan daarom na 1 juni gewoon nog even door met de service. De formule is simpel: bestellen voor 16.00 uur en volgens afspraak afhalen."

Samen aan het werk is een nieuwe rubriek in uw krant. Elke week krijgt een echtpaar de gelegenheid om iets over hun bedrijf te vertellen.

Paul Abrahams