Qbuzz voelt impact van coronacrisis en lijdt 8,3 euro miljoen verlies

Vervoersmaatschappij Qbuzz heeft afgelopen jaar 8,3 miljoen euro verlies geleden. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het bedrijf donderdag publiceerde.

De negatieve cijfers zijn een direct gevolg van de coronacrisis, die het openbaar vervoer hard treft. Waar in de eerste maanden van 2020 nog een toename van het aantal reizigers te zien was, daalden de reizigersaantallen naar een dieptepunt na het uitbreken van de pandemie. In april en mei daalden de reizigersaantallen naar 13 tot 20 procent van de gebruikelijke reizigers. Uiteindelijk sloot Qbuzz 2020 af met in totaal bijna de helft minder reizigers.

‘Heftig resultaat’

De jaarcijfers komen hard binnen bij het vervoersbedrijf. ‘Dat is een heftig resultaat van een ingrijpend jaar,’ zegt Gerrit Spijksma, algemeen directeur van Qbuzz. ‘Wij richten ons op het verbinden van onze reizigers met hun bestemmingen. De kern van onze activiteiten is het realiseren van vanzelfsprekende mobiliteit. COVID-19 maakt reizen met het OV ineens niet meer zo vanzelfsprekend; afstand houden, mondkapjes, extra schoonmaak, zeer beperkt contact met OV medewerkers en meer.’

Wel heeft Qbuzz nog gebruik kunnen maken van een beschikbaarheidsvergoeding van de overheid. Het bedrijf meldt dat het verlies hierdoor beperkt is gebleven en het OV-aanbod op peil bleef. De beschikbaarheidsvergoeding is ook in 2021 van toepassing op Qbuzz.