Hemd van het lijf met Lars Blaauw uit Gieten

GIETEN - Redacteur Paul Abrahams van de leukste krant in de regio vraagt elke week een inwoner van de Kanaalstreek en Westerwolde het hemd van het lijf.

door Paul Abrahams

In aflevering 39 is het de beurt aan Lars Blaauw uit Gieten.

Wanneer ben je geboren?

Op 17 november 1974 in Groningen in toen nog het Academisch Ziekenhuis. We woonden naast de lagere school in Eexterveenschekanaal. Mijn ouders waren werkzaam in het onderwijs. Vader Berend (Bé) was het hoofd van de school in het dorp. Een tweemansschool, drie klassen in één lokaal. Ik heb ook les van hem gehad. Van half negen tot twaalf uur en van kwart over één tot kwart over drie was het meester en daarna was het papa voor de rest van de dag.

Ik heb een jongere broer, hij heet Niels. Lars en Niels; mijn ouders hebben vaak vakantie gevierd in Scandinavië.

Begin jaren negentig zijn de openbare school en de christelijke school in het nabijgelegen Gieterveen gefuseerd. Mijn vader is door de toenmalige burgemeester Rein Munniksma benaderd om de samensmelting van de twee scholen te begeleiden. De bedoeling was een jaar, maar het is van beide kanten blijkbaar goed bevallen. Hij is uiteindelijk tot 2008 gebleven. Daarna is hij met pensioen gegaan.

Schoolplein naast het huis

Ik heb een mooie jeugd gehad. Alle ruimte om met vriendjes te spelen met een kanaal in de buurt en een schoolplein om de hoek. Ik kon vrij goed leren en ben vervolgens naar de Havo gegaan van scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam. Elke dag op de fiets naar Veendam en terug. Weer of geen weer. Ik kan me niet herinneren dat ik met de bus naar school ben gereden. Mijn opa en oma woonden in Veendam, bijna op loopafstand van de school. Als ik een tussenuur had, ging ik regelmatig even op bezoek. Soms ook een hapje mee eten. Gezellig.

Na de Havo ben ik Civiele Techniek gaan studeren aan de Hanzehogeschool in Groningen. Op de fiets naar buurtschap De Hilte, met lijn 10 naar Gieten en dan met lijn 50 naar Groningen. Het internet was in opkomst, ik wilde eerlijk gezegd liever iets gaan doen met computers. We waren destijds één van de eerste inwoners van het dorp met een computer in huis. Machtig mooi. Op jonge leeftijd zat ik al achter het beeldscherm. Waarschijnlijk is toen - zonder het te weten - het vuurtje gaan smeulen. Ik ben dus uiteindelijk in de 'ICT' (al heette dat toen nog niet zo) verder gegaan.

Ambtenaar in provinciehuis Assen

Na een online sollicitatie - dat was best gewaagd in een tijd van handgeschreven sollicitatiebrieven - ben ik aangenomen bij een IT-bedrijf in Groningen waar ik eveneens aanvullende opleidingen kon volgen. Ik heb vervolgens in opdracht van het bedrijf nog een tijd in Vianen gewerkt. Soms met de auto op en neer, maar vaker overnachten in een hotel. Toen het bedrijf een onzekere toekomst tegemoet ging ben ik overgestapt naar Randstad ICT-Diensten. Ik heb op basis van detachering bij verschillende opdrachtgevers gewerkt. Zoals het UMCG en de provincie Drenthe. Tijdens een potje tafeltennissen in het provinciehuis werd ik getipt over de vacature van webmaster. Om een lang verhaal kort te houden: in 2002 ben ik ambtenaar geworden met als werkplek het provinciehuis in Assen.

De afgelopen jaren is het internet flink veranderd. Sociale media heeft een belangrijke plek ingenomen. De smartphone is niet meer weg te denken. Websites waren vroeger vooral enorme 'bakken' met informatie. Veel tekst en niet altijd even leesbaar. Nu is het veel meer vraaggericht. En alle informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor alle burgers. Dus ook voor bijvoorbeeld gebruikers met een visuele beperking. We zijn hard op weg om het 'drempel vrij-certificaat' in de wacht te slepen. Dat is een wettelijke verplichting, maar wat mij betreft hoe eerder hoe beter. We hebben onlangs een quick scan uitgevoerd, we zijn op de goede weg. Daarnaast zijn we bezig om het intranet met allerhande informatie voor de eigen medewerkers telkens te verbeteren.

Ik ben getrouwd met Natasja. Zij werkt sinds kort in de apotheek van het Refaja ziekenhuis. We wonen sinds 2010 in Gieten. Ik probeer een paar keer per week met de fiets naar mijn werk te rijden. Ik kan kiezen uit een toerfiets of een racefiets. Voordeel is dat ik in het provinciehuis kan douchen, voordat ik aan het werk ga. Als het mooi weer is rij ik altijd via een omweg naar het werk of naar huis. Heerlijk genieten van de prachtige omgeving. Vooral de fietstochten tijdens zonsopkomst zijn schitterend. Het levert altijd erg mooie foto’s op.

Onze dochter Elise wordt zondag 4 november één jaar. We gaan haar verjaardag vieren in de stationsrestauratie van museumspoorlijn STAR in Stadskanaal. Een werkelijk prachtige locatie.

STAR is mijn grote hobby

De STAR stroomt door mijn bloed. De trein is mijn grote hobby. Ik kreeg als jong ventje een modeltrein set en ik was ook vaak op bezoek bij mijn opa en oma (van vaders kant) die bij het spoor in Stadskanaal-Noord woonden. Ik vond het prachtig om naar de goederentrein te kijken die tussen Veendam en Stadskanaal reed.

In 1996, tijdens een open dag van de STAR, heb ik me aangemeld als vrijwilliger. Na een cursus ben ik begonnen als conducteur/kaartverkoper en rangeerder. Vervolgens ben ik benaderd om lid te worden van de PR groep. Ik heb tevens werkzaamheden verricht als teamleider exploitatie. Vandaag de dag verzorg ik nog steeds de PR en werk ik voornamelijk als treindienstleider. Als treindienstleider heb je de coördinatie over de rijdag. Ook ben ik af en toe nog actief als hoofdconducteur en rangeerder.

De STAR kan een beroep doen op zo'n 140 vrijwilligers die uiteenlopende werkzaamheden verrichten. Het is een hecht team. De STAR is een echt bedrijf en we moeten aan alle wettelijke veiligheidseisen voldoen. In de loop der tijd hebben we een goede naam opgebouwd in de wijde regio en we krijgen steeds meer bezoekers over de vloer. Vorig jaar was top met 30.000 verkochte kaartjes. Tien procent meer dan het jaar daarvoor, maar in 2017 hebben we het zilveren jubileum gevierd met een flink aantal bijzondere druk bezochte evenementen.

We krijgen geen structurele subsidie. Dankzij de verkoop van treinkaartjes, de inkomsten van de horeca en donaties van personen en bedrijven lukt het elk jaar weer om de financiële eindjes aan elkaar vast te knopen. We moeten wel telkens prioriteiten stellen. Zo moeten we helaas stoppen met de treinritten van Stadskanaal naar Musselkanaal. Het baanvak van Nieuw-Buinen naar Musselkanaal is namelijk in een slechte conditie. Dat heeft te maken met de bodem waarom de spoorlijn ligt. Er moet veel geïnvesteerd worden om dit weer goed te krijgen. Dat is voorlopig niet aan de orde, er is niet genoeg geld in de kas. Er wordt nu wel gekeken of het mogelijk is om met zogeheten railfietsen tussen Nieuw-Buinen en Musselkanaal te gaan rijden. En wie weet gaat de stoomtrein ooit weer rijden tussen Stadskanaal en Musselkanaal.

In de media zijn regelmatig berichten te lezen over een treinverbinding tussen Emmen via Ter Apel, Stadskanaal, Veendam naar Groningen en ook wordt de wens uitgesproken om een aftakking van de museumspoorlijn richting Gieten te realiseren. Hoe de toekomst er uit ziet is dus nog spannend. Of Stadskanaal weer een verbinding naar Groningen krijgt? Volgend jaar zijn er weer provinciale staten verkiezingen. Dat is afwachten hoe de vlag er dan voor staat.

Ik denk niet dat de verbinding met Emmen er komt, immers, de trein is dan nog steeds langzamer dan de huidige Q-liner. Bovendien is de provincie Drenthe van plan om in de N34 te investeren. Het geld kun je maar één keer uitgeven! Hoe dan ook, een museumspoorlijn van Stadskanaal richting Gieten zou natuurlijk erg fraai zijn. Goed voor het toerisme en een prachtig landschap om doorheen te rijden. Hoor je het al? De stoomfluit door het ravijn bij Gasselte?

Kaartje knippen van koningin Beatrix

In de afgelopen jaren heb ik als vrijwilliger van de STAR veel bijzondere momenten meegemaakt. Onlangs nog met de uitvoeringen van de jubilerende toneelvereniging UDI waarbij de stoomtrein van STAR een belangrijke rol heeft gespeeld, maar ook de Horse Express in 2002 staat in mijn geheugen gegrift. Toen is de langste trein ooit samengesteld. Alle voertuigen van de STAR zijn gebruikt en er werden zelfs twee locomotieven ingezet. Het sportevenement Race the Train was ook een pareltje in de kroon, maar op nummer één staat het meerijden van koningin Beatrix in 2002 op het traject tussen Stadskanaal en Musselkanaal. Ik heb toen als conducteur het kaartje mogen knippen.